[ BLOGTIP ] #16:

Facebook: bericht promoten via blauwe knop! Ja of Nee!

Promoot jij weleens een bericht op Facebook? Dan is mijn advies: niet meer doen. Waarom niet?

Er zijn drie manieren waarop je een advertentie kunt opmaken in Facebook:

  • Door op de knop ‘bericht promoten’ te klikken, die je vindt onder ieder bericht op je Facebook pagina.
  • Door naar ‘Advertenties maken’ te gaan in de menubalk van je profiel.
  • Door de ‘Power Editor’ te gebruiken.

Het eindproduct is bij alle drie hetzelfde: je toont een advertentie aan de doelgroep die je hebt gekozen, en betaalt voor bijvoorbeeld de interactie of de kliks die je op dit bericht ontvangt.

Dus als het eindproduct gelijk is, maakt het dan wat uit welke weg je volgt? Jazeker. Want het eindproduct is misschien wel gelijk, in het succes wat je boekt met je advertentie zitten behoorlijke verschillen.

Facebook bericht promoten

De weg snelste en makkelijkste weg is natuurlijk: het promoten van je bericht. 
De meeste ondernemers kiezen bij het maken van een advertentie voor de makkelijkste weg. Ze klikken onder een bericht op de knop ‘bericht promoten’. Waarom? Omdat het een super snelle en makkelijke manier is van je advertentie opmaken.

Wat jij als ondernemers eigenlijk vervolgens merkt, is dat je advertentie helemaal niet goed scoort. Je resultaten zijn bar slecht. Nu werken Facebook advertenties echt wel, maar je moet wel de juiste weg kiezen. Want het kiezen voor ‘bericht promoten’ is niet de meest effectieve of goedkope manier om jouw bedrijf/product/dienst te promoten.

Het promoten van een bericht zit vol beperkingen. Say What?!

Kies je voor ‘bericht promoten’ dan heb je namelijk te maken met een tal van beperkingen. Hier een selectie:

  • Je kunt slechts kiezen uit een paar doelgroepen. Meestal zijn dat je fans, de vrienden van je fans, en een doelgroep op basis van leeftijd, geslacht en woonplaats.
  • Je hebt geen keuze WAAR je advertentie getoond wordt. Facebook bepaalt dit automatisch voor jou, zonder je iets te vragen.
  • Je kunt niet aangeven waarvoor je jouw advertentie wil optimaliseren: wil je bijvoorbeeld graag meer likes of juist meer kliks naar je website?
  • En laat staan dat je de interesses kunt toevoegen.

Dit zijn slechts enkele beperkingen, maar wel al een aantal factoren die in grote mate bepalen of jouw advertentie succesvol gaat is.

Wanneer jij namelijk niet aan kunt geven aan wie, waar en wanneer je advertentie getoond moet worden, dan zal je advertentie niet het juiste publiek bereiken. Wat ik dus eigenlijk zeg: je gooit geld weg door je advertentie te tonen aan personen en op plekken die niet binnen jouw doelgroep vallen.

De juiste manier?

Dat ga ik je nu vertellen:

Kies voor ‘advertenties maken’ in de menubalk van je profiel, of om de Power Editor te gebruiken. Die laatste is ingewikkelder in gebruik, maar biedt ook meer mogelijkheden. Zeker wanneer je gelijktijdig meerdere advertenties laat lopen (of wil testen wat voor jouw bedrijf/product/dienst werkt), dan is de Power Editor aan te raden.

Maar ben je nog redelijk groen in de wereld van Facebook Marketing? Start dan gewoon met het maken van een advertentie via ‘Advertenties maken’ in je menu….. of mail mij! 😉