[ BLOGTIP ] #20:

Facebook: verlaag je kosten!

Hoe krijg je de kosten omlaag van je Facebook Ads campagne? Als graadmeter toont Facebook per advertentie een relevantiescore: dit is een score van 1 tot 10 die aangeeft hoe je doelgroep reageert op je advertentie. Interactie verhoogt je relevantiescore, en een lagere relevantiescore betekent hogere kosten per interactie. Dus. Hoe verhoog je die relevantiescore?


Wat is de Facebook relevantiescore?

De relevantiescore die Facebook aan jouw advertentie geeft is een graadmeter: Facebook doet niks anders op basis van dit getal. De score wordt weergegeven in advertentiebeheer per advertentie nadat je advertentie meer dan 500 keer is getoond. De interactie met je advertentie verandert, dus ook je relevantiescore verandert. Dagelijks.

Facebook verlaag advertentiekosten

Relevantie

Zoals bij alles op Facebook, gaat het om relevantie. Hier heb ik al eerder een update over geschreven (zie hiernaast).

Van relevantie wordt iedereen blij: Facebook omdat iedereen langer op Facebook zit, jij als adverteerder omdat je budget meer oplevert, en de Facebookgebruikers omdat ze advertenties op Facebook zien die beter aansluiten bij hun belevingswereld.

Wat verlaagt je Facebook ads relevantiescore?

Wanneer blijkt dat je advertentie niet relevant is. Facebook reageert op de volgende signalen:

  1. Wanneer iemand klikt op ‘Ik wil dit niet zien’ in je advertentie van je Facebookpagina. (dus met doelgroep: mensen die mijn pagina volgen)
  2. Wanneer iemand klikt op ‘advertentie verbergen’ in je advertentie gericht op een doelgroepselectie.
  3. Wanneer Facebook verwacht dat mensen je advertentie zullen verbergen. Die verwachting is gebaseerd op bovenstaande twee punten én een lage hoeveelheid interactie.
  4. Heel weinig interactie: dus weinig kliks, conversies, delen, likes en reacties. Facebook meet de tijd die naar een Facebook post wordt gekeken, dus dat zal ook meespelen.
  5. Een lage interactie volgt uit het niet goed aanspreken van je gekozen doelgroep: verkeerde tone of voice, afbeelding die niet zorgt voor ‘scroll stopping’, verkeerde argumenten of call to action. Kortom: jouw advertentie sluit niet aan op jouw geselecteerde doelgroep.

Wat moet ik doen met een lage relevantiescore?

Je relevantiescore is een signaal: Hoe goed doen je advertenties het? Hoeveel levert je budget op naar verhouding? Dus het wordt tijd om te optimaliseren. Dit doe je door de volgende aanpassingen sowieso te testen:

  1. pas je tekst aan.
  2. pas je afbeelding/video aan.
  3. kijk naar je doelgroep, en test een alternatief.

Relevantiescore Facebook Ads verbeteren

Een lage relevantiescore betekent een mismatch tussen je doelgroep en je advertentie. Verbeter die twee!

Het belangrijkste advies is eigenlijk: BLIJF TESTEN!

Maak niet een doelgroep aan en koppel daar standaard één advertentie aan. Maar zorg dat je vanaf start test met verschillende advertenties en doelgroepen, na twee dagen zie je al welke advertentie en doelgroep beter scoren en waar je mee verder kunt gaan. Maar dan nog: blijf optimaliseren!

 

neem nu contact op

Herken jij jezelf hierin?

  • Online (betaalde) trainingen gevolgd, maar je merkt op dat het je eigenlijk teveel tijd kost.
  • Zelf uren besteedt aan het inrichten van je website, Mailchimp of zelfs je advertentiebeheer op Facebook zonder succes.
  • Je focus op jouw core business volledig kwijt.

Laten wij dan eens snel met elkaar praten!