[MAANDAG TIP] #12:

7 redenen om NU te stoppen met stockfoto’s

Stockfoto’s: de kans is groot dat je ze als online marketeer, copywriter, redacteur of webdesigner gebruikt of gebruikt hebt. En anders ken je ze wel als ‘gewone’ internetter, want de aalgladde plaatjes van gebronsde Amerikanen met hagelwitte tanden kom je overal tegen. Het gebruik van stockfoto’s heeft veel voordelen. Ze zijn goedkoop, je kunt ze zonder bijbetaling gebruiken en de keuze aan haarscherpe plaatjes is gigantisch. Maar er is ook veel tegen stockfoto’s te pleiten. Daarom in dit artikel 7 redenen waarom stockfoto’s stom zijn… En praktische tips hoe het beter kan.

1. Stockfoto’s zijn aalglad
Of het aan Amerika, de fotografen of de selectiecriteria van populaire stockfoto-sites als iStock Photo en Shutterstock ligt weet ik niet, maar de geportretteerden staan er altijd aalglad op. Tanden zijn hagelwit, maatpakken zitten als gegoten en de eeuwige glimlach lijkt in het gezicht te zijn gebeiteld. Nergens zie je blijere mensen dan op stockfoto-sites. Zélfs als ze op een deprimerende plek als een helpdesk werken.

2. Stockfoto’s zijn niet onderscheidend
Als organisatie doe je – hopelijk – je best om je in woord en beeld te onderscheiden. Is het dan niet vreemd om je visueel te uiten met afbeeldingen die iedereen gebruikt? Daar gaat je ‘volstrekt unieke concept’.

3. Stockfoto’s zijn stigmatiserend
Veel stockfoto’s vergroten een situatie of handeling uit. Voor de kijker is het dan direct duidelijk wat er bedoeld wordt, maar het kan vervelende bijwerkingen hebben. Neem de gemiddelde stockfoto van een rolstoel. De getoonde modellen zijn zo lelijk en gedateerd dat je er volgens dagelijkse gebruiker Eelco Martens ‘nog niet dood in gevonden wil worden’. Martens ergerde zich zelfs zo aan de stigmatiserende kiekjes dat hij er speciaal een site voor in het leven riep: Stock-stoel.nl. Zijn missie? Representatieve stockfotografie van rolstoelen!

4. Stockfoto’s zijn cliché
Je zoekt voor je bedrijfssite een plaatje over succesvol zakendoen. Waar denk je als eerste aan? Heel toevallig twee handen die een overeenkomst bevestigen? Dan ben je niet de enige, want dit tafereeltje kom je in alle mogelijke varianten en op alle mogelijke websites tegen. De foto van de schuddende handen is nog niet eens zo slecht en hij vertelt in één beeld het hele verhaal. De pech is alleen dat hij zo verschrikkelijk vaak gebruikt is dat de typering cliché de lading al lang niet meer dekt. Je wil als organisatie toch niet cliché en nietszeggend zijn?

5. Stockfoto’s laten jouw klanten niet zien
Mensen doen eerder zaken met je als ze je vertrouwen. Dit vertrouwen moet je verdienen en dit doe je onder andere door het vertellen van een goed en onderscheidend verhaal, waarin ze zich herkennen. Beeld is daarbij onmisbaar. Zo onthouden mensen informatie beter als er een afbeelding bij staat en delen ze het gemiddeld veertig keer vaker via social media. Veel stockfoto’s zijn onnatuurlijk en sluiten niet aan bij de Nederlandse situatie. Ze roepen geen emotie op en versterken je boodschap evenmin. Toon liever foto’s van ‘echte’ klanten waarmee bezoekers zich kunnen identificeren

6. Stockfoto’s stoten lezers af
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar als een website een artikel over leiderschap illustreert met een rood 3D-poppetje dat voor de witte troepen uit loopt, haak ik af. Ik kan hem niet meer zien! En dat geldt trouwens ook voor alle volgende afbeeldingen.

  • Staafdigrammen en pijlen die illustreren dat de omzet spectaculair is gestegen
  • Halve hoofden voor een schoolbord met vraagtekens eromheen
  • Modellen die zo graatmager zijn dat je ze bijna van het beeldscherm kunt blazen
  • Alles en iedereen met een – oh wat zijn we van de duurzaamheid – plantje in zijn handen
  • Alle mensen die met een bureaustoel en laptop in een weiland zitten

Ophouden, stoppen, verzin eens wat anders alsjeblieft!

7. Lukraak stockfoto’s gebruiken is slecht voor je conversie
Bezoekers op je website krijgen is aardig, maar dan moeten ze wel wat doen. Met het bewust kiezen van afbeeldingen kun je je conversie-cijfers flink verhogen. Investeer daarom in hoogwaardig beeldmateriaal en plaats niet lukraak stockfoto’s, omdat er ‘ook nog een plaatje bij moet’.

Oké, geen stockfoto’s meer gebruiken dus. Maar wat moet ik dan doen?

Schakel een fotograaf in
Ja ja, budget, ik weet het. Maar als je het goed wil doen, schakel je de hulp in van een ‘echte’ fotograaf. Een professional die verstand heeft van beeldtaal en visuele communicatie. Een onderscheidende visuele strategie die je boodschap versterkt, verdient zichzelf terug.

Maak zelf foto’s
Er is écht geen budget zeg je? Overweeg dan zelf foto’s te maken. Als je ervoor openstaat, zie je volop interessante beelden in het straatbeeld, zoals een verkeersbord met de tekst: ‘Let op, valkuilen’.

Er zijn ook bloggers die de leukste foto’s maken met lego-poppetjes, en dat kan gewoon aan de keukentafel. Of maak eens een tekening of illustratie en fotografeer die. Het is misschien niet voor iedereen weggelegd, maar je bent wel uniek. En leuke plaatjes kun je weer verspreiden via social media.

Gebruik Creative Common-foto’s
Op websites als Flickr en Pixabay staan talloze foto’s met een Creative Common-licentie. Je mag ze gratis plaatsen op je website, mits je aan bronvermelding doet. Met de handige website Photopin.com speur je snel interessante foto’s op en krijg je een stukje HTML-code voor de bronvermelding. Plak het in de broncode van je site en je voldoet aan alle voorwaarden.

Vermijd de grote stockfoto-sites
Amerikaanse stockfoto-sites hebben een enorm aanbod voor relatief weinig geld. Daarom gebruikt iedereen ze en zie je constant dezelfde plaatjes terug, die vaak ook nog eens hemeltergend Amerikaans zijn. Gelukkig zijn er ook alternatieven, zoals in Nederland de Nationale Beeldbank. De foto’s zijn gemaakt door (semi)professionals en laten typisch Nederlandse taferelen zien.

Zoek verder dan de geijkte plaatjes
Maak je toch liever gebruik van iStock Photo of Shutterstock? Kijk dan eens verder dan de eerste vijf pagina’s met zoekresultaten. Er staan genoeg fraaie foto’s op, maar je moet er wel even je best voor doen.

Tip. Klik je bij Google Afbeeldingen op het icoontje van het fototoestel, dan kun een afbeelding uploaden. Vervolgens zie je hoeveel andere sites hem gebruiken. Onder Instellingen > Geavanceerd zoeken kun je desgewenst Nederland of België instellen als regio.

Geef je eigen draai aan stockfoto’s
Met Photoshop of de online variant Canva kun je eenvoudig stockfoto’s bewerken of er montages van maken. Ook aardig is de mockup-site placeit.net. Upload je bedrijfslogo of een screenshot van je website en de dienst toont hem in een stockplaatje. Dat is toch net even anders.

Bron: Frankwatching

Mailchimp gratis online training

REGISTREER JE VOOR DE GRATIS ONLINE TRAINING MAILCHIMP

In de training laat ik zien..
• hoe je een account aanmaakt
• hoe je contactlijsten opmaakt en rangschikt in groepen
• hoe je een formulier maakt
• hoe je een template in eigen huisstijl opmaakt
• en hoe je uiteindelijk je eerste nieuwsbrief maakt en verstuurt